Ha már Érdekességek, a Stan Lee-s interjúfilm kapcsán van itt valami, ami talán stimmelne a topic címéhez, és amivel szerintem még majd a táborból visszatérő fő Pók-szakértőnket is meglephetem.
Nemrég tudomásomra jutott egy történet, egy fura kis történet az amerikai képregényipar legnagyobb nevével kapcsolatban - nem, nem Stanley Lieberre, művésznevén Stan Lee-re gondolok, hanem arra, akit már életében a Képregények Királyának koronáztak: a kifogyhatatlan ötletgyárra, Jacob Krutzbergre, ismertebb nevén Jack Kirbyre.
Kirby 1941-ben találkozott először Joe Simonnal. Ha sokaknak simerős a név, akkor igen, ez a páros alkotta meg Amerika Kapitányt a Timely Comicsnak - nem sokkal azután amúgy, hogy Kirby megalkotta a Blue Beetle karakterét... az elsőt - és később ők ketten még elég sok füzeten dolgoztak együtt, sőt, a társulásuk nem csak egy kiadóra korlátozódott, mert miután otthagyták a Timelyt, dolgoztak jó darabig az MLJ-nek is (ma Archie Comicsként ismert). Az ötvenes évek közepén elváltak az útjaik, ám amikor a II. vh-t követő nagy szuperhőshanyatlás után az évtized vége felé ismét egyre népszerűbbek lettek a szuperhőstörténetek, a páros megint összeállt, hogy szolgáljanak egy új füzettel az Archie akkor (újra)induló új szuperhősvonala számára. A sorozat főszereplője egy fiatal fiú volt, aki egy varázsgyűrű segítségével képes volt átváltozni egy jelmezes felnőtté, aki aztán a hálóvető fegyvere segítségével üldözte a bűnt. A karakter eredeti neve SIlver Spider lett volna, de valamelyiküknek nem tetszett a név, ezért megváltoztatták... Spider-Manre. A tervet aztán leadták, és átment pár változáson, és Simon a legvégén véglegesítette a nevet is Fly-ra, a sorozat pedig az Archie szuperhősvonalának egyik legtovább élt szériája lett a maga 30 számával.
Néhány ével később aztán, amikor Martin Goodman néhány új szuperhőst kért Stan Lee-től, az körbekérdezte a kollégáit, és Kirby odaadta neki a Fly korai vázlatait, amikor még Spider-Man néven ment volna (még logója is volt). Liebernek megtetszhetett az ötlet, mert néhány módosítás eszközlése után felkérte Kirbyt néhány próbaoldal megrajzolására, de az végül Steve Ditkónál kötött ki.
A dolog iróniája? Pókember megalkotásában gyakorlatilag két olyan rajzoló játszott jelentős szerepet, akiknek komoly gondjaik akadtak a Marvellel, sőt, az egyikük (Ditko) kifejezetten gyűlölte a céget... és mégis, folyton ott kötöttek ki és alkották meg legmaradandóbb műveik legtöbbjét.