Nyilván ezzel nem tudok vitatkozni, lévén, hogy nincs benne tapasztalatom, de azért elképzelhető, hogy egy rendezőnek, ha nem kell a forgatás közben állandóan a trükkökkel is foglalkoznia, több ideje lenne másra.
Igen, pihenni, a forgatási helyszíneken kiruccanni, meg ilyesmi. Határidők régen is voltak, aztán sokszor a legprímább termékek az alacsony költségvetésű termékekből nőttek ki, az olyanokból, ahol a készítők rá voltak kényszerítve a találékonyságra. A magas büdzsével dolgozó termékeknél meg kiperkálnak minden helyszínt, trükköt, aztán kényelmesen hátradőltek, lenyomták a forgatást és kész. Nincsenek rákényszerítve arra, hogy pörögjenek, 1000 fokon dolgozzanak az adott filmen, hogy az anyagi és technikai korlátokat ötletességgel győzzék le, amennyire lehet. így fordulhatott elő, hogy sokszor egy kisebb film trükkjei hitelesebbek voltak, mint a nagyok, mert ott pénz volt, de ötlet és találékonyság nem. Az persze más kérdés, hogy egy ilyen forgatás mennyire kímélet a rendezők egészségi állapotát...
Amire te gondolsz, hogy a trükkök kitalálása helyett még jobban a filmet tökéletesítik, csak olyan művek esetében működhet, amit a rendező erősen személyes projectként kezel. Egy bérmunkánál hidd el, hogy a felszabaduló időben nem feltétlenül a filmmel foglalkozna a készítő. Korábban, még ha bérmunkáról volt is szó, ott akkor is több agytornára volt kényszerítve a rendező, ha azt akarta, hogy a film egyáltalán vállalható formában elkészüljön. Ez meg közvetve kihathatott a film más aspektusaira is, jobbá téve azt. Persze ez nem általánosság, de az biztos, hogy ma már elég ritka az ilyen.
Ne felejtsd, hogy nagyon szűkös határidőkkel készülnek a filmek. A forgatás maga. Ha utána van egy éve a rendezőnek az utómunkálatokra, az nem biztos, hogy rossz.
Ez nem így megy azért. Egy digitális jelenet létrehozása is baromira hosszú, és nehéz folyamat, nem akarok hülyeséget mondani, de szerintem nagyon sok olyan jelenet, ami megoldható lenne hagyományos trükkökkel, díszletekkel, valós helyszínek átalakításával is, hamarabb elkészülne így, mintsem CGI alkalmazásával. A határidők pedig itt is megvannak, sőt, egyre rövidebbek, szóval a hosszú számítógépes folyamatoknak köszönhetően alig marad pár hónap a forgatásra, míg régen a forgatás több mint felét terepen töltötték. Ma meg az megy, hogy 3-4 hónap alatt fölvesznek mindent, aztán stúdióba vonulnak, a számítógépes szakik meg gőzerővel nekiülnek, hogy megvalósítsák a rendező vízióit. Ilyenkor az a film tényleges készítésének szempontjából feladata már a látvány megtervezése és konstruálása, szóval a külcsíny utólagos létrehozásának dirigálása, a film magjával, a sztorival, a karakterekkel, a színészekkel már nem igazán foglalkozik. Utóforgatás persze lehetséges, de nem túlságosan bevett gyakorlat. Arról nem is beszélve, hogy mivel a CGI még mindig elég drága, egy teljesen kész szcénát nem dobnak a kukába, mégha később máshogy valósítanák meg az adott jelenetet, akkor sem. Ezzel szemben régen még mindig kimehettek a díszletek közé, felvették a maszkokat, és leforgatták újra, máshogy, ami ma már elég nehézkesen menne.
De pont a korlátlan lehetőségek miatt sok rendező erre koncentrál rá igazán, a többi helyett, mert azt hiszi, önmagában a látvány elég.
Ez meg a másik. Jelenleg a mainstreamben ott tartunk (tisztelet a kivételnek persze), hogy már nem a látvány szolgálja a filmet, hanem a film a látványt. Lásd Tf2, Clash of the T. és társaik, ami nem szól másról, csak csiri-csáré pixelparádéról, nincs sem értékelhető épkézláb történet, nincsenek értelmes karakterek, csak látvány van, ami önmagában baromira unalmas, és hatástalan tud lenni.
De pont a korlátlan lehetőségek miatt sok rendező erre koncentrál rá igazán, a többi helyett, mert azt hiszi, önmagában a látvány elég.
Nem más téma, nagyon is összefügg a kettő. Régen a látvány korlátai miatt a filmek nagyobb részét kellett ellátni sztorival és karakterekkel, míg manapság biztosan te is érezted már többször, hogy ezek a dolgok már névlegesek, csak azért vannak, hogy megmutassa xy, mit tud a technika. Nem véletlenül kerül bele a filmes köznyelvbe a technikai demonstráció kifejezés, pejoratív értelemben.