Nekem igazából Ledger Jokere miatt nagy kedvencem a 2. rész. (Nagyrészt persze az írók érdeme, nem egyedül Ledgeré.)
Igen, nekem is Ledger és a zseniális forgatókönyv miatt, de igazából mindegyik színész jó. Persze Ledger ellopta a show-t, de engem Aaron Eckhart is lenyűgözött az alakításával, tökéletesen illett rá Dent szerepe.
Ahhoz képest nekem a TDKR egy sok apró mozaikdarabról készült nagy puzzle. Össze tudod rakni az egészet, de valahogy mégis darabos, mégsem egész. Olyan, mint amikor az írónak nincs ideje befejezni rendesen a történetet és csak gyorsan lezárja a szálakat. Végülis vége van, végülis érthető, de mégsem teljes.
Szerintem minden kirakós a helyén van, én nem hiányoltam semmit.
De amúgy tényleg puzzle-szerű... Szerintem azért van ilyen érzése az embernek, mert itt térben elkülönítve több szálon futnak az események, illetve maguk a karakterek is elszigeteltek egymástól. Ott van a lesérült, visszavonult Bruce, aki remeteként él, majd miután Alfred lelép, teljesen magára marad (később a fogságban még a várostól is távol van); Gordon, aki a kórházban nyüglődik sokáig egyedül; vagy Selina, aki csak néhány ponton keresztezi a többi karakter útját. A TDK sztorija gördülékenyebb volt, a szereplők jobban kapcsolódtak egymáshoz. Illetve a másik különbség, hogy a TDK jóval hihetőbb környezetben játszódott. A 3. résznél nekem tisztára olyan érzésem volt, mintha egy posztapokaliptikus sci-fit néznék: egy mindentől elzárt, feldúlt és látszólag kihalt város, amit a bűnözők uralnak, és ami bármikor elpusztulhat... Már csak a zombik hiányoztak.
Na ez a pont kivágta nálam a biztosítékot és innentől nem tudtam komolyan venni a filmet.
Nálam ez volt az a pont, amivel Nolan jelezte, hogy mégiscsak képregényfilmet látunk.
A biztosítékot inkább a börtönből való szökés, illetve a hihetetlen béna bunyók vágták ki nálam...
Egyébként szerintetek volt valami létalapja annak a börtönnek? Nekem végig az járt a fejemben, hogy ugyan ki építene ilyet és miért??
Hát, így végiggondolva (mérnöki szemmel
) tulajdonképpen lehet létalapja. A leglogikusabb magyarázat az, hogy a börtönt nem
építették. Legalábbis nem teljesen. Valószínűleg egy természetes hasadék lehetett, víznyelő, vagy egy barlang, aminek beomlott a teteje. Így tulajdonképpen csak egy kicsit kellett átalakítani. A miértre lehet több magyarázat is: lehet, hogy eredetileg nem is börtön volt, hanem más célra használták: temetkezési hely lehetett, vagy titkos szertartásokat tarthattak, vagy akár valamiféle óvóhely is lehetett. De persze, ha direkt börtönnek építették, akkor ebben is van logika: jóval könnyebb őrizni a rabokat, mint egy épített erődítményben. Egy ilyen verem őrzéséhez tulajdonképpen egyetlen fegyveres őr is elég - és ez az ami logikai baki volt a filmben: miért nem őrizte senki? Bane esetében ez még érthető, ő tojt rá egy nagyot, de
a kis Talia azért tudott megszökni, mert nem volt egyetlen őr sem. Egy ilyen helyet könnyű őrizni, de viszont
muszáj is őrizni, mert ha egyvalaki kiszabadul, akkor mindenki kiszabadul, hiszen aki kimászik, simán vihet kötelet a többieknek.
A hely hátránya viszont a kis terület, kevés ember fér el benne (relatíve).
Az álrealisztikusságot azért nem használnám, mert a már említett Álmatlanság a realitás talaján áll. De még a Memento is elképzelhető. Az Eredetet és a Tökéletes trükköt hagyjuk, mert azok valóban mesék.
Oké, akkor átfogalmazom, csak hogy ne kötekedj: a Nolan-féle Batman filmek álrealisztikusak.
A Mementót még nem láttam, egyszer be kéne pótolni...
De ha már megmagyarázzuk, hogy Batman létezhet és a kütyük így meg úgy készülnek, akkor ne akarjuk már a valós oldalt meseszerű helyzetté tenni. Hiteltelen számomra az egész.
Pont ez a lényeg benne: Batman létezése is álrealisztikus.
Mert végülis mi kell hozzá, hogy valakiből Batman legyen? Szülessen egy full gazdag családba egykeként, a házuk alatt legyen egy barlang, a szülei (lehetőleg kiskorában) haljanak olyan tragikus halált, amely miatt maradandó lelki sérüléseket szenved, majd fiatalkorában kerüljön be egy titkos elit nindzsa klánba, ahol kiképzik, ezután képezze ki magát számítógépzseninek és egy gyorstalpaló detektívtanfolyamot is végezzen el; ja, és az apjától pont egy olyan milliárdos óriáscéget örököljön, ami barbibabák gyártása helyett szupertitkos katonai kutatásokat és fejlesztéseket végez, ezenkívül egy szintén véletlen gyerekkori baleset révén denevér-fóbiában kell szenvedjen, nehogy véletlenül valami tök más szimbólumot válasszon magának a denevér helyett...
Kihagytam valamit?
Látod, csak ennyi az egész, ugye milyen hihető?
(Amúgy örültem, hogy a filmbe betették Foxot is, mert így legalább nem kellett Bruce-nak biológus/biokémikus/gyógyszerész diplomákat is szereznie...
)
Egyébként a poén az, hogy ezzel az álrealisztikus magyarázással a karakter sokkal emberközelibb és hihetőbb lett, mint pl. a Tim Burton filmekben, ahol csak úgy puff neki, ott volt Batman a semmiből a hatmilliárd kütyüjével, meg batmobillal/batrepcsivel/batnemtudommivel és csak néztél, hogy ezek honnan a lótúróból vannak neki.