Csak ott csökkentették, ahol egyébként se lenne munkájuk ("klasszika-filológia", "nemzetközi tanulmányok", "szabad bölcsészet" stb.). A műszaki, informatikai, természettudományi területeken még talán növelték is a keretet.
Növelni növelhetik, de ha nem olyan a közoktatás képzési rendszere hiába teszik ezt...eleve már akkor általános iskolában kellene kezdeni azt, hogy a természettudományos tantárgyakat emelt óraszámban tanítják...e helyett mi van?
Fizika és kémia óra csak 7. osztálytól van, és az is jó esetben heti 1-2 órában (mikor én általános iskolába jártam még hatodikban is volt fizika).
Sőt, ha jól emlékszem, nekünk még a biológia és földrajz ötödikben összevont tantárgy volt, természetismeret címmel...csak hatodikban lett külön biosz és földrajz tantárgy.
Így hogy szeresse meg a diák a természetudományokat, ha nem olyan beállítottságú az alapfokú oktatási rendszer?
De középiskolában sem lesz több ilyen óra, kivéve azt, aki biofizika és biokémia szakokra jelentkezett.
Utána meg csodálkoznak, hogy kevesen jelentkeznek TTK-s karokra....s nem tudják feltölteni a keretszámokat.
Amúgy még az is fontos, hogy milyen pedagógus tanítja ezeket az órákat...mert van egy-kettő, akik képes elvenni az ember kedvét az adott tantárgytól...
Én se értek egyet ezzel. Két okból sem. Az egyik, hogy a nagyobb városokban valóban van olyan szintű oktatási rendszer, amivel egy diák eljuthat odáig, hogy vigye valamire. Ellenben a kisebb községekben, falukban nincs, ahol a kis létszám miatt összevont csoportokban tanítják mondjuk az általános elsősöket a negyedikesekkel - és az sem biztos, hogy a tanárok elég jól képzettek ahhoz, hogy a suli után a gyereket az addigi kitűnő eredményével (helyi mértékkel mérve) bárhová felvegyék, mert a tudása alig üti meg a hármast.
És itt még olyan problémákról szó sem esett, hogy a gyerekek eltérő képességűek.
Nekem édesanyám tanítónő, s azt mondja évről-évre egyre nehezebb a helyzete. Nagyon sokat kell foglalkoznia a gyenge képességű gyermekekkel (egyre több van belőlük sajnos), azok, akik meg tehetségesek, azokra egyre kevesebb ideje jut (pedig lehet velük tanulmányi versenyeken jó szereplést lehetne elérni). A kolléganőjéhez meg bekerült egy nagyrészt vak kisgyermek, akinek szintén nagy figyelmet kell szentelni (integrált oktatás van és nincsenek illetve ha van is, nagyon kevés a sérült/beteg gyermekekkel foglalkozó oktatási intézmény....nyiilván, ahol nincsenek speciális intézmények, ott az egészségesekkel nevelik együtt a "sérült" gyermekek egy részét) és ugyanúgy kell tanítani, haladni vele, mint egy egészséges kisdiákkal.
A háttérben sajnos olyan problémák is előkerülnek, hogy a szülők alkoholizálnak, nem törődnek a gyerekkel, munkanélküliek stb. És e mellett még egyre neveletlenebbek is...
Egyébként a munkanélküliség nem egy gyökeresen kiirtandó gonosz, a verseny meglétéhez szükséges, hogy ne kapjon mindenki munkát, különben olyan torz rendszer alakul ki, ahol 0 ráfordítással is megkapni mindent. Azt meg láttuk (te még át is élted), milyen működőképes.
És akkor, aki nem kap munkát, mit csináljon? Miből tartsa el a családját? Miből teremtse elő a napi betevőjét?
Emberi szempontból én arra gondolnék, hogy azzal, hogy egyre kevesebb egyszerű munkásra van igény inkább egy lehetőség arra, hogy többet hozz ki magadból és magasabb szinten létezz. Persze ehhez meg kell lennie az igényednek a magasabb szinthez, és én itt látom a problémát. Az emberek egy rétegének nincs igénye a fejlődésre. Nem lehetősége nincs, hanem még a gondolat sem fogalmazódik meg benne. Innen tovább lehetne vezetni a társadalmi evolúció gondolatát, de most nincs kedvem kisregényt írni.
Abban igazad van, hogy egy belső hajtóerő is kell ahhoz, hogy minél tőbbet ki akarjunk hozni magunkból, de ez nem csak ezen múlik....
Jó példa erre Kaine iskolás példája...
De mondjuk itt egy másik...mi van, ha mondjuk szeretnék profi kézilabdázó vagy vízilabdázó lenni, de a falumban nincs egy sportcsarnok meg egy uszoda sem? És nyilván a hozzájuk szükséges oktatógárda, szakemberek sincsenek meg?
Vagy például ha az oktatásra visszatérunk...a faluban nincs könyvtár....az iskolában meg nincs számítógép...ez azért már elég nagy lemaradás a várósi iskolásokhoz képest.....
Most mondhatod azt, hogy költözzön be a szülő egy városba, ahol ezek a lehetőségek adottak, csak ez a való életben nem ilyen könnyen megy....